CITAAT:
ER KOMT EEN DAG DAT DE GROTE OCEAAN IS UITGEDROOGD, VERGAAT EN NIET MEER BESTAAT, MAAR IK VERZEKER U DAT DE WEZENS DIE RONDDOLEN EN ZWERVEN, BEVANGEN IN ONWETENDHEID EN GEPLAAGD DOOR DE DORST OM TE LEVEN, GEEN EINDE ZULLEN VINDEN.

BOEDHA

donderdag 12 april 2018

5 Manieren waarop meditatie de geest en het lichaam helpt /11 April 2018 / Wes Annac


Intuïtieve berichten door Wes Annac van zijn persoonlijke Blog
Het is om jullie geest te helpen te bevrijden en ook om met gezondheid te helpen.
5 Manieren waarop meditatie de geest en het lichaam helpt
11 April 2018 / Wes Annac

Wij horen niet zoveel over de fysieke voordelen van meditatie zoals wij over het spirituele doen. Gelukkig is de wetenschappelijke gemeenschap er in geïnteresseerd en heeft aardig wat onderzoek er naar gedaan.

Wetenschappers zien het niet als iets dat jullie zal  onderrichten of een spirituele reis van brandstof voorzien; zij zien het als een eenvoudige inspanning om de geest te kalmeren door het gebruiken van zekere mentale technieken. Zij hebben ontdekt dat het de geest en het lichaam helpt op opvallende manieren.

In dit artikel vernemen wij over de fysieke en psychologische baten van meditatie.
Specifiek zullen wij vernemen over hoe het kan helpen met creativiteit, dementie en Alzheimer, stress, ongerustheid/angst en verslaving.

We beginnen met iets waar de wetenschappelijke en spirituele gemeenschap het over eens zijn: meditatie kan jullie meer creatief maken.


Het aanzetten tot creativiteit

Heel veel creatieve mensen gebruiken meditatie om de stroom van ideeën te stimuleren, zij zouden er geen toegang tot hebben als hun geest gesloten zou zijn.

AJ Harbinger –The Art of Charm- schrijft dat onderzoekers van de Universiteit Leiden hebben ontdekt dat meditatie de geest kan openen voor “nieuwe ideeën” door het kalmeren van onze “interne censor” en het laat ons open voor gedachten die wij anders hadden afgewezen. (1)

Hebben jullie gehoord van de “flow state” (flow = de actie of het feit van het meebewegen, een gestadige, aanhoudende stroom, state = een specifieke staat waarin iemand zich bevindt op een bepaald moment.)

Dit is een toestand van de geest waarin ideeën moeiteloos stromen.
Jullie zijn zo volledig ondergedompeld in wat jullie doen dat jullie je misschien niet bewust zijn van de passage van tijd en voor creatieve mensen, is dit als goud.

Volgens C, Wilson Meloncelli – Zazen Life, de ‘flow state’ gaat hand-in-hand met meditatie en vice versa. Hij schrijft dat Dr. Andrew Newberg Franciscaner nonnen bestudeerde en ontdekte dat zij de temporale pariëtale verbinding (overgang) in hun hersenen tijdens de meditatie konden deactiveren.
Dit deel van de hersenen laat ons onderscheiden tussen het zelf en anderen en wanneer het deactiveert, voelen wij ons “bij één” met iedereen. (2)

C. Wilson schrijft dat dit de exacte geestestoestand is waar “atleten, uitvoerenden, artiesten, dichters en muzikanten” verslag over doen wanneer zij stromen of genieten van een goede serie, reeks. Het ego minimaliseert, tijd passeert meer snel en er wordt vol overtuiging deelgenomen aan wat er wordt gedaan.
Je voelt je zelf minder als een individueel en meer alsof je een deel bent van het geheel. Dit is de ‘flow state’ iets waarvan wij nu weten dat het de hersenen kan veranderen – en wij kunnen het aanzetten(impulsen geven) met meditatie. (2)

Verbetering van de Symptomen van Dementie/Alzheimer

Jennifer D’Angelo Friedman van Yoga Journal schrijft dat onderzoek laat zien dat yoga en meditatie effectief zijn bij het “voorkomen en verbeteren van symptomen” van Alzheimer. Dit is belangrijk want Alzheimer is de zesde belangrijkste doodsoorzaak in de V.S.. Meditatie kan zelfs mensen met Alzheimer en dementie helpen om meer sociaal te zijn en hun welzijn te verbeteren. Het zelfde kan gezegd worden voor hun verzorgers. (3)

Jennifer deelt een citaat van Dr. Helen Lavretsky over hoe yoga en meditatie in wezen “hersenoefeningen” zijn.

“Op een manier zijn beiden yoga en meditatie “hersenoefeningen” die verschillende delen van de hersenen verbinden op basis van de componenten van oefening (ademhaling, beweging, houdingen, chanten, visualisatie, concentratie) en het kan de hersenen helpen om nieuwe verbindingen te vormen en om verwondingen te herstellen of zoals wij het noemen, om neuroplasticiteit te stimuleren. (3)

Dr. Lavretsky vertelt ons dat meditatie mogelijk kan helpen Alzheimer te voorkomen door de hersenen te helpen omgaan met stress.

“Chronische stress en gerelateerde stresshormonen kunnen een negatieve invloed hebben op hersenstructuren die belangrijk zijn voor geheugen en cognitie, zoals de hippocampus. Chronische stress wordt ook geassocieerd met ontsteking(en) in het lichaam en in het centrale zenuwstelsel / hersenen die verband houden met de ziekte van Alzheimer en andere verouderingstoornissen. Yoga kan stresshormonen en ontstekingsfactoren verminderen en een individu in de loop van de tijd leren hoe er effectiever mee om kan worden gegaan en het lichaam kan beschermen tegen de stressreactie.  (3)

Het afnemen van Ongerustheid (Angst)

AJ Harbinger schrijft dat wanneer het op ongerustheid aankomt, hersengolven en meditatie, het laatste meer doet dan de bètagolven verlagen; het “maakt verbindingen los” tussen de gebieden in ons brein die ons laten stressen over kleine zaken/dingen. (1)

Cary Barbor van Psychology Today schrijft dat meditatie niet het brandpunt van jullie leven hoeft te zijn om jullie te helpen bij ongerustheid. Onderzoek toont aan dat zelfs een meditatie van 10 minuten een diepgaand effect kan hebben.

Volgens “verschillende studies” kan mediteren gedurende een korte periode ongerustheid en depressie verminderen en de alfa hersengolven verhogen, welke bekend staan als de ‘ontspannen hersengolven”. (4)

Deepak Chopra schrijft op zijn website van het Chopra Center dat onder anderen onze constant terugkerende gedachten zorgen voor bezorgdheid. Aangezien meditatie de geest kalmeert, kalmeert het de onophoudelijke gedachten die ons ongerust maken. Het brengt ook ons bewustzijn naar de ruimte tussen onze gedachten in, die Deepak aanduidt als de “stilte die bestaat tussen elke mentale actie”. (5)

Deepak schrijft dat meditatie jullie helpt beseffen dat jullie meer zijn dan jullie gedachten en een toevluchtsoord biedt om terug te trekken als jullie gedachten teveel worden. Zodra jullie deze plek (ruimte) hebben bereikt, kunnen jullie ernaar terugkeren als iets in de wereld jullie er weer uit haalt (terug naar dat voorheen). (5)

Bewijzen ondersteunen het idee dat meditatie een behandeling voor angst/ongerustheid is, schrijft Deepak. Hij citeert een onderzoek in het Psychological Bulletin, waarin de bevindingen van 196 verschillende onderzoeken werden gecombineerd om te ontdekken dat meditatie en mindfullness, een substantiële verbetering betekenen voor angst/ongerustheid, stress en negatieve delen van onze persoonlijkheid. (5)

Hij schrijft, dat een studie te maken had met verschillende soorten angst – van wat sociaal angstige mensen voelen tot aan kankerpatiënten. Mindfullness hielp iedereen om de angst te beheersen. Een theorie over waarom mindfullness zo nuttig is, is dat het mensen in staat stelt om te gaan met over het algemeen “moeilijke en stressvolle situaties”. (5)

Stress Verminderen

Als we al niet genoeg reden hadden om te mediteren, nu wel. Angst/ongerustheid en stress zijn twee van de grootste problemen waarmee de moderne samenleving wordt geconfronteerd en ik denk graag dat meditatie kan helpen.
Gelukkig steunt de wetenschap dit.

Ian Luebbers van Science at People schrijft dat drie maanden mindfullness en zen meditatie, stress aanzienlijk kan verminderen. Een studie geeft aan dat meditatie de dichtheid van hersenweefsel vermindert geassocieerd met angst/ongerustheid en zorgen”. (6)

Cary Barbor schrijft dat in een onderzoek gericht op het vinden van delen van de hersenen met invloed van meditatie, de onderzoekers van Harvard Medical School de hersenactiviteit van mediteren van de deelnemers met behulp van MRI hebben gevolgd. Zij ontdekten dat de beoefening de delen van de hersenen activeert die het autonome zenuwstelsel besturen, dat verantwoordelijk is voor de ‘functies in ons lichaam’ die wij niet kunnen controleren. Deze omvatten “spijsvertering en bloeddruk”. (4)

Stress brengt deze functies in opspraak/in gevaar. Cary schrijft ook dat ernstige aandoeningen veroorzaakt door stress, “hartziekten, spijsverteringsproblemen en onvruchtbaarheid” omvatten. (4)

Cary deelt een citaat van psycholoog Roger Thompson, Ph.D., over hoe veel mensen mediteren om stress te verminderen (waardoor mogelijke hartaandoeningen en vele andere problemen kunnen worden vermindert).

Het is een zeer effectieve stress-verminderaar, die voor veel mensen een manier is om in praktijk uit te oefenen. Als iemand worstelt met gevoelens van angst/ongerustheid, kan hij of zij profiteren van de kalmerende aspecten. En het is absoluut bevorderlijk voor de geestelijke gezondheid omdat het een hoger niveau van zelfacceptatie en inzicht over zelf bewerkstelligt.” (4)

Als tien minuten meditatie per dag helpen om stress te verminderen en het autonome zenuwstelsel te helpen, meld mij maar aan.

Helpen met Verslaving

Ian Luebbers schrijft dat een studie heeft ontdekt dat Vispassana meditatie “ongelooflijk effectief” is bij het helpen met alcohol- en drugsverslavingen. Deze resultaten zijn niet uniek voor Vispassana; andere vormen van meditatie kunnen ook heel behulpzaam zijn. (6)

Debbie Hampton van The Best Brain Possible schrijft dat studie in het American Journal of Psychiatry, een verband aantoont tussen meditatie en herstel (revalidatie). Het maakt niet uit welke lering of praktijk er wordt gevolgd, meditatie helpt de geest te kalmeren, los te laten (ontkoppelen) en jezelf te observeren.
Debbie schrijft dat deze basistechniek ‘centraal staat in elke meditatiefilosofie.” (7)

Ik ben het ermee eens. Het geloof of de techniek die jij/jullie ertoe brengt om de geest te kalmeren is minder belangrijk dan de handeling van het kalm zijn, afstand nemen en waarnemer van jezelf. Bijna elke vorm van meditatie zal ten goede komen.

Debbie schrijft dat het vermogen om ons van onze gedachten en onze driften af te brengen, meditatie een belangrijk ‘hulpmiddel voor de geestelijke gezondheid’ maakt. Door ons los te maken van onze gedachten, stelt dit ons in staat om “tijd en afstand te plaatsen” tussen onze driften en impulsen. (7)

Ik was mij nooit bewust van de eerder genoemde ruimte tussen gedachten totdat ik begon te mediteren. Dit is de ruimte waar ook Debbie naar verwijst – een ruimte die ons in staat stelt rustig onze gedachten en driften te observeren voordat we impulsief handelen.

Debbie schrijft dat in deze ruimte de hersenen kunnen “herbedraden” en “nieuwe gedragingen kunnen vestigen”. (7)

Jullie hebben misschien gehoord dat de hersenen zichzelf kunnen veranderen.
In het bijzonder veranderen jullie jullie brein wanneer jullie je overgeven aan gezondere activiteiten en gewoonten, waarbij de aanzet tot dat uiteindelijk zal vervangen wat is de drang om toegeeflijk te zijn aan een verslaving.
Jullie bouwen nieuwe paden op in de hersenen wanneer jullie dit doen, wat betekent dat er hoop is voor iedereen met een verslaving die denkt dat ze nooit kunnen veranderen.

Debbie schrijft dat meditatie een verslaafde kan helpen om bewust te zijn van zijn of haar hunkeren voordat het hen consumeert, evenals hen te helpen om zich te richten op andere dingen en langzaam “het hunkeren laten gaan”.
Over het algemeen leidt het ertoe dat ze “observeren, ervaren en zich ontdoen van het hunkeren” in plaats van er weer in teruggetrokken te worden.
Het is makkelijker om met stress om te gaan als jullie mediteren, wat de noodzaak van een “er tegen op kunnen middel” in de vorm van een verslaving elimineert. (7)

Ik zou meditatie aanraden met een twaalfstappenprogramma en/of andere afkick/herstel programma’s. Ik betwijfel of meditatie op zich voldoende zou kunnen zijn om voldoende te helpen om sommige verslaafden te helpen, de drang het hoofd te bieden. Ondanks dit speelt het een krachtige ondersteunende rol bij het handhaven van nuchterheid. Ik ontmoedig het niet of bagatelliseer de waarde ervan, maar als je nuchter probeert te blijven, denk ik niet dat dit het enige is dat je zou moeten doen.

Conclusie

Wij hebben genoeg redenen om te mediteren. Van stresspreventie tot verslaving, de voordelen van deze aanpak maken het belangrijk voor iedereen, ongeacht hun overtuigingen (of een gebrek eraan). De inmiddels bewezen voordelen van tien minuten per dag je geest te kalmeren, laten zien dat hier iets waardevols is.

Als jullie voorbij kunnen gaan aan de in een verkeerd daglicht geplaatste kijk op meditatie opgebouwd in de gedachten, kunnen jullie een uitlaatklep vinden om stress te verminderen en waardevolle dingen leren over jezelf , het denkproces en de manier waarop jullie op het leven reageren. Het zal jullie niet onderrichten of jullie wereld compleet veranderen, maar het kan de dingen een beetje beter maken.

Probeer het en kijk of het voor jou/jullie werkt.

Bronnen:

  1. AJ Harbinger, “Meditation: The Science Behind It and How to Do It”, The Art of Charm  https://theartofcharm.com/health-fitness/meditation-science-behind/ 
  2. C. Wilson Meloncelli, “Flow State & Meditation: Enhancing Consciousness With Deep Cognitive Processing”, Zazen Life, April 10, 2017 – http://zazenlife.com/2017/04/10/meditation-flow-state/ 
  3. Jennifer D’Angelo Friedman, “The Benefits of Yoga and Meditation for Alzheimer’s and Dementia”, Yoga Journal, February 23, 2015 – https://www.yogajournal.com/lifestyle/benefits-yoga-meditation-alzheimers-dementia 
  4. Cary Barbor, “The Science of Meditation”, Psychology Today, May 1, 2001 (last revised June 9, 2016) –https://www.psychologytoday.com/us/articles/200105/the-science-meditation  
  5. Deepak Chopra, M.D., “How Meditation Can Help Anxiety”, The Chopra Center  https://chopra.com/articles/how-meditation-can-help-anxiety  
  6. Ian Luebbers, “14 Ways Meditation Rewires Your Brain for Happiness, Peace and Success”, Science of People  https://www.scienceofpeople.com/the-scientific-benefits-of-meditation/  
  7. Debbie Hampton, “How Meditation Helps the Addicted Brain”, The Best Brain Possible, March 5, 2017 – https://www.thebestbrainpossible.com/how-meditation-helps-the-addicted-brain/

Deel vrijelijk

Over de schrijver:

Wes Annac,  openhartige rebel, ergens in de twintig, ik ben een schrijver, blogger en een kanaal voor de creatieve uitdrukking van het Universum en ik heb de Cultuur van Bewustzijn gemaakt, tot een website. (dagelijks)
Ik ben geïnteresseerd in spiritualiteit, revolutie, muziek en de transformatie van transformatieve creatieve krachten gekend als liefde.

De cultuur van bewustzijn kenmerkt dagelijkse spiritueel en alternatief nieuws, artikelen die ik heb geschreven en meer. Het doel is te ontwaken en verheffen door het aanbieden van materiaal over de val van de planetaire elite en een nieuw voorbeeld van eenheid en spiritualiteit.

Ik heb bijgedragen aan een paar verschillende spirituele websites waaronder


En ik schrijf wekelijks een nieuwsbrief waar je tegen betaling je voor in kan schrijven. Is $ 11,11 per maand. Zie onderstaande link.

Als u, jij, jullie hebben genoten van dit bericht en mijn werk willen ondersteunen, overweeg alstublieft een bijdrage te sturen via  PayPal to wesremal@yahoo.com.

Follow me on Facebook

Vertaald voor wakkermensen door JAT